Vrijdag 11 maart van Punakaiki naar Frans Josef gletsjer

11 maart 2016 - Fox Glacier, Nieuw-Zeeland

Heerlijk geslapen vannacht en vanochtend rustig aan gedaan. Na het ontbijt zijn wij nog even bij de Pancakes geweest om nog wat extra foto's te maken. Was nu nog indrukwekkender dan gisteren want het was hoog water en de golven dus nog hoger. Daarna op weg naar de Franz Josef gletsjer langs de kust en het wordt misschien saai maar weer reden wij door een geweldig landschap. In het plaatsje Ross hebben wij een korte stop gemaakt en wat foto's gemaakt. Aangekomen in Franz Josef om 17.15 uur hebben wij besloten om toch nog naar de gletsjer te lopen. Gelukkig konden wij met de camper nog een flink stuk omhoog en van daar uit was het drie kwartier lopen naar de gletsjer. Tien jaar geleden zou dat een stuk korter zijn geweest maar door de klimaatverandering is de gletsjer enorm gekrompen. Men kon toen ook nog tot bij de gletsjer komen maar dat is nu te gevaarlijk. Je kunt hem nu vanaf zo'n 750 meter afstand bekijken. Na terugkomst bij de auto hebben wij besloten om door te rijden naar de Fox  gletsjer en daar een overnachtingsplaatsje te zoeken. Dat is gelukt en daar zit ik nu weer verslagjes te schrijven.

1. Angelique Kowallik:
    11 maart 2016
    Daar zijn we dan weer,och wat mooi en toch heeft het een indrukwekken beeld,en gevoel.wij reizen met jullie mee,ha,ha,.Wie schrijft,jij Jacky of Willem.Maak niet uit,alles is zo boeiend. Veel plezier een knuffel van Wim en mij Angel
  2. Peter Waardenburg:
    11 maart 2016
    Angelique vraagt al: wie schrijft er? Willen wij ook graag weten. Ik gok op Willem. Gaan jullie vooral langs de kust héén en meer door het binnenland terug? Jasmijn en Léon hebben in het jaar van de tsunami min of meer dezelfde reis gemaakt. Was ook prachtig. En...: ze zouden eerst naar Pouketh en daarna pas naar NZ, maar hebben dat min of meer toevallig omgedraaid. Uiteraard is het tweede deel niet Pouketh geworden.
    We kijken al weer uit naar het volgende verhaal en zeker de foto's.
    Fijne verderreis, Peter
  3. Peter hoogerbeets:
    11 maart 2016
    Fijn dat jullie zo genieten. Wellicht dat sleuteldiefstal door een vogel gedekt is door de reisverzekering? Ben wel benieuwd hoe een gletsjer in N Zeeland aan de naam Frans Josef komt? veel plezier nog
  4. Jacqueline Nijhuis:
    11 maart 2016
    Die pancake Rocks zijn inderdaad prachtig en indrukwekkend. Wij kwamen er min of
    meer toevallig terecht. Gelukkig maar.
    Jullie reacties en reisverslagen veroorzaken een soort heimwee. We hopen snel nog n keer te gaan. Tot dan geniet ik van jullie verslagen en foto's.