Antwoord op een paar vragen

11 maart 2016 - Fox Glacier, Nieuw-Zeeland

Ik las dat er onder onze lezers een paar vragen waren. Deze zal ik hierbij proberen te beantwoorden. Allereerst ben ik degene die de verhalen schrijft en ik is in dit geval, inderdaad Peter, Willem. Wij gaan vandaag verder naar het zuiden en wat meer landinwaarts, mede ook omdat wij richting het fjordengebied gaan en er daar gewoon geen wegen zijn. Het plan is om via Wanaka en Glenorchy te gaan naar Manapouri en van daaruit een fjordentocht te maken in de Doubtful Sound. De Franz Josef gletsjer is genoemd naar de Oostenrijkse keizer met diezelfde naam. Dat is gedaan in 1865 door de geoloog Julius von Haast die hier naar bodemschatten zocht. Om even volledig te zijn de Maori naam is Ka Roimata o Hinehukatere. Deze naam gaat terug op een oude legende van een jonge vrouw, die in de bergen haar geliefde verloor en daarom een stroom tranen vergoot. deze bevroren en vormden de gletsjer. De weka was inderdaad de vogel die er met onze campersleutels vandoor is gegaan. Nu stop ik want wij moeten onze camperplaats verlaten

1. Peter Waardenburg:
    11 maart 2016
    Grappig: jullie gaan op pad; wij gaan op hetzelfde moment naar bed. The other side of the world..