"Rondje"Frankrijk / Spanje

31 oktober 2016 - Villafranca de Córdoba, Spanje

Gisteren genoten van een rustdag. Wij waren beiden moe van het vele reizen. Hebben heerlijk met de benen hoog in het zonnetje gezeten met een glaasje witte wijn onder handbereik.

Vandaag voor het eerst de wekker gezet want wij moesten om 9.30 uur de bus halen naar Cordoba dat 25 kilometer van onze camping ligt. Het is een prachtige plaats met natuurlijk als hoogtepunt de Mezquita / kathedraal. Oorspronkelijk gebouwd als een moskee door de Moren. De bouw begon in 785 en was klaar in 990. Na de val van het Moorse Rijk zijn de Christenen begonnen met een gedeeltelijke afbraak want zij wilden er een kathedraal van maken. Gelukkig heeft de Spaanse koning dat op een gegeven moment stop gezet omdat hij het een vernieling vond van een kunstwerk. Er waren dus gelukkig ook nog verstandige koningen !!!!! Bij het betreden van de Mezquita stap je binnen in twee werelden. De verstilde "eenvoud" van de Moorse bouwkunst en de overdadige pracht en praal van de Katholieken. Mij gaat dan altijd door het hoofd of het niet beter was geweest om die bouwkosten te besteden aan de armen. Ten noorden van de kathedraal ligt de Juderia, de voormalige Joodse wijk met zijn smalle straatjes en vele winkeltjes. Ten zuiden van de Mezquita vind je de Pliente Romano, de oude Romeinse brug over de Guadalquivir. In de middag hebben wij heerlijk genoten van een witte wijn en tapas. Waren om 19.00 uur weer terug bij de camper, helemaal munt dus morgen gaan de beentjes maar weer hoog