Dinsdag 15 maart. Van Manapouri naar Waikawa

15 maart 2016 - Balclutha, Nieuw-Zeeland

Vandaag een typische dag voor Nieuw Zeeland. Bij het opstaan grauw en grijs, daarna motregen die overging in echte regen en aan het einde van de dag het zonnetje. Van Manapouri zijn wij eerst gereden naar Tuatapere. Mede door het weer waarschijnlijk was dit landschappelijk niet een van de hoogtepunten maar goed het kan niet alle dagen feest zijn. In Tuatapere zagen wij een klein museumpje annex cafe. Ondertussen was het gestopt met regenen en wij dachten laten wij maar eens gaan kijken. Het stelde niet veel voor maar het was wel heel kneuterig en de koffie met gebak was uitstekend. Na nog wat boodschappen te hebben gedaan zijn wij door gereden naar Riverton. Dit is een oude badplaats die zijn beste tijd wel gehad heeft en dat viel aan de gebouwen ook wel af te zien. Toen op weg naar Invercargill, de grootste stad in het zuiden. Ook hier waren wij snel uit gekeken want zoals de meeste steden in NZ stelt het niet veel voor. Wij hebben onze route toen voortgezet richting de kust en  toen kwamen ook de hoogtepunten van de dag.  Allereerst Waipapa Point, dit is zo'n beetje het begin van een gebied dat men de Catlins noemt en waar relatief weinig toeristen komen omdat het vrij afgelegen ligt en een nogal ruig landschap heeft. Waipapa Point is bekend omdat hier in het verleden nogal wat schepen zijn vergaan. Na lang aarzelen heeft ben toen besloten om er toch maar een vuurtoren te plaatsen. Je vind hier bomen die door de harde wind helemaal scheef zijn gegroeid en........zeeleeuwen. Je moet wel oppassen dat je niet te dicht bij komt want dan beginnen ze te grommen en dan is het beter om je uit de voeten te maken. Vanaf hier zijn wij via een gravelweg door gereden naar Slope Point, dit is het zuidelijkste puntje van het Zuider Eiland. Ondertussen was het bijna half acht en moesten wij nodig op zoek naar een camperplaats. Deze vonden wij in Waikawa aan een binnenmeer en men kon hier gratis terecht. Een prachtige plek !!!!!!!!!