Beklimming Mt. Ngaruhoe en daarna via Taupo, de Huka Falls en Rotorua naar Tauranga

25 maart 2016 - Tauranga, Nieuw-Zeeland

Na de vele regen van gisteren scheen vanochtend gelukkig het zonnetje weer. Snel het bed uit want vandaag gaan we een vulkaan beklimmen en wel de Mt. Ngaruhoe. Het eerste stuk nog met de camper omhoog en toen verder met de stoeltjeslift. Boven aan gekomen begon de bewolking wel wat toe te nemen maar de gok toch maar gewaagd en begonnen aan een wandeling van zo'n 1 1/2 tot 2 uur. Deze tocht stond aangegeven als vrij eenvoudig dus dat zou ons wel lukken. Nadat wij 15 minuten onderweg waren bleek echter dat de wandeling verre van eenvoudig was Je ging steil omhoog en hier en daar moest je over behoorlijke rotsblokken klimmen. Maar goed zoals wij zijn gewoon doorzetten en inderdaad na een flinke klauterpartij kwamen wij boven. Daar zouden wij een prachtig uitzicht hebben maar door de steeds verder toenemende bewolking zagen wij bijna niets. Ongeveer 20 minuten boven gebleven en toen maar weer terug naar beneden.Echter hoe verder wij beneden kwamen hoe dichter werd de bewolking en jawel hoor de eerste spatten begonnen te vallen en weldra ontaarde het in een flinke hagelbui met onweer. Stroompjes die op de heenweg niets voorstelden werden nu kolkende beekjes.Na een flinke glibberpartij kwamen wij uiteindelijk weer bij de stoeltjeslift aan maar wij waren wel doorweekt.  Het water sopte in onze schoenen. Nu eerst maar een cappo om wat warm te worden, dat leek ons wel een goed idee,  maar toen ik dat wilde bestellen werd mij verteld dat zij er mee stopten en zo gauw het droog werd zij ook met de lift naar beneden gingen. Daar sta je dan in je doorweekte spullen. Na ongeveer een half uur stopte eindelijk de regen en werd het baantje weer in gebruik genomen en konden wij dus naar beneden. Dat was nog wel even afzien want het was behoorlijk koud. Beneden aan gekomen een stukje naar beneden gereden en daar eerst onze natte spullen uit getrokken en zelf maar een hete bak koffie gezet. Toen ik mijn rugzak echter begon uit te pakken bleek dat deze niet, zoals beloofd, helemaal waterdicht was. Een groot gedeelte van de spullen was zeiknat waaronder mijn telefoon en helaas deze werkt nu niet meer. Ik heb al van alles geprobeerd maar tot nu toe zonder resultaat. Na deze beproeving zijn wij door gereden naar Taupo, dat heel mooi ligt aan Lake Taupo. wat een enorme onder gelopen vulkaankrater is van 600 km2,  waar het enorm druk was i.v.m. met het Paasweekend en hebben toen maar besloten om door te reizen naar de Huka Falls net ten noorden van Taupo. Deze watervallen zijn best indrukwekkend door hun turquoise kleur en doordat het water door een erg nauw rotskanaal wordt geperst .Het is de enige afwateringsrivier van Lake Taupo, dat door 47 rivieren wordt gevoegd Na dit te hebben bezocht moesten wij nog op zoek naar een camping. Deze dachten wij te vinden in Rotorua maar helaas daar zat alles vol net zo als alle andere campings daar. Zijn toen maar door gereden naar Tauranga, in het donker en 50 kilometer verder op, in de hoop daar nog iets te vinden. Ook dat bleek niet mee te vallen maar na ongeveer drie kwartier zoeken kwamen wij per toeval terecht bij een Holiday Camp waar nog net een plaatsje was. Ondertussen was het ongeveer 21.00 uur en waren wij behoorlijk moe. Met recht kunnen wij wel zeggen dat dit een "beetje" een ongeluksdag was.

1. Peter Waardenburg:
    25 maart 2016
    Jeetje, wat een avontuur! Folders beloven vast heel andere dingen dan in werkelijkheid meegemaakt wordt. In ieder geval het weer; dat had nog wel erger kunnen uitpakken ook nog. Stel je voor dat je niet naar beneden had gekund en met dat weer boven had moeten overleven...Enfin, gelukkig weer veilig op grondniveau aangeland.
    Even wat anders: worden jullie op de hoogte gehouden met de toch wel indrukwekkende gebeurtenissen van de afgelopen dagen? Brussel? Cruyff? Inderdaad: "De wereld draait door".