Van Hermanus naar Montagu

26 september 2022 - Montagu, Zuid-Afrika

Vanochtend na het ontbijt vertrokken richting Gansbaai en Elim. Dat laatste stadje is vooral heel bijzonder. Het is gesticht in 1824 door Duitsers voor de plaatselijke “coloured-gemeenschap. De naam Elim komt uit de bijbel. Het was de rustplaats van de Israëlieten nadat ze de Rode Zee waren doorgetrokken.

Tot op de dag van vandaag is het zo dat iedereen die hier wil wonen lid moet zijn van de plaatselijke kerkgemeenschap en werkzaam moet zijn in de landbouw.

Het is een bijzondere ervaring om hier rond te lopen. Je waant je in de 19e eeuw. De mensen waren bijzonder vriendelijk en hartelijk. Het geeft je heel veel rust, dat wat wij in Europa wel eens missen.

Hierna zijn we verder gereden richting Cape Agulhas. Dat is het zuidelijkste puntje van Afrika en de plek waar de Indische en Atlantische Oceaan elkaar treffen. Dat is dus niet zoals veel mensen denken Kaap de Goede Hoop. De tocht er naartoe was niet echt prettig door de enorme hoosbuien die wij onderweg te verwerken kregen. Bij aankomst was het gelukkig zo goed als droog. Het geeft wel een bijzonder gevoel om daar rond te lopen mede omdat wij een aantal jaren geleden ook al de Noordkaap hadden bezocht, dus van het noordelijkste puntje van Europa naar het zuidelijkste puntje van Afrika.

Na nog wat gegeten te hebben in het zuidelijkst gelegen restaurant van Afrika vertrokken naar Montagu. Vooral het laatste stuk van de route was adembenemend mooi

1. Ine:
    26 september 2022
    Prachtige foto's
    Inderdaad flink terug in de tijd, maar ook dat is genieten..
  2. Angélique Willemsen:
    26 september 2022
    Geweldige foto’s. Die donkere wolken leveren toch ook wel prachtige plaatjes op. Maar fijn voor jullie dat het later droog werd en dat de tocht prachtig was.