Dagje Johannesburg

2 november 2022 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Maandag 24 oktober, onze laatste dag in Johannesburg.

Vanochtend zijn wij opgehaald door Bram van Wijck, een jongen uit Oldenzaal, die al een groot aantal jaren woont en werkt in Zuid Afrika. Ik ken hem via zijn zus, Maaike, want dat is een oud-collega van mij op het Stedelijk Lyceum. Al 2 1/2 jaar geleden hadden wij met hem afgesproken maar omdat wij toen onze reis door corona moesten afbreken is daar toen niets van gekomen.

Om 10 uur stond hij voor de poort om ons het een en ander van Johannesburg te laten zien. Eerst zijn wij naar Soweto gereden en heeft hij ons rond gereden door deze wijk. Het is een van de oudste townships in Joburg en een stad op zich waar ruim 1,3 miljoen mensen wonen. Ik had mij er niet zo heel veel van voorgesteld maar eigenlijk was het een openbaring. Op sommige plekken was het zelfs heel toeristisch en was er van alles te doen op straat. De wijk zag er ook vrij goed onderhouden uit. Ik moet wel zeggen als je meer naar de randen kwam dan nam de armoede ook wel zienderogen toe maar dat zie je eigenlijk in alle townships in Zuid Afrika. Ook hebben wij het woonhuis bezocht van Nelson en Winnie Mandela waar ze samen hebben gewoond na zijn vrijlating uit de gevangenis op Robbeneiland. Ze woonden daar midden in de township. Na een korte wandeling door het centrum van Soweto kwamen we bij het Hector Pieterson Memorial Museum dat gaat over de studentenopstand van 1976 en is vernoemd naar het eerste slachtoffer, een jongen van 12. Helaas was het museum op maandag gesloten.

Na het bezoek aan Soweto zijn we naar de buitenwijken van Johannesburg gegaan en een groter contrast is bijna niet denkbaar. Hier zie je de enorme welvaart van de vooral blanke bevolking. Er wonen nog steeds maar weinig gekleurde mensen. De huizen zijn enorm en gelegen in een prachtig parkachtig landschap. De straten zijn her en der begroeid met de prachtige jacaranda bomen die prachtig paars gekleurd zijn.

De lunch hebben we gebruikt in het nieuwe, moderne centrum van Johannesburg dat er uitziet als een grote Europese stad met veel hoogbouw.

Aan het einde van de dag zijn wij nog door de nieuwste township, Alexandria, van Johannesburg gereden en de ellende en armoede die je daar aantreft is onvoorstelbaar. De hutjes worden bijna op de straat gebouwd en deze wijk groeit als kool omdat er nog steeds een enorme trek is van het platteland naar de stad waar de mensen hopen werk te vinden.

Aan Bram hebben wij een geweldige gids gehad die ons ontzettend veel over het leven in Johannesburg wist te vertellen en wij zijn hem daarvoor heel dankbaar voor.

Nadat hij ons weer had afgezet bij onze lodge hebben wij ons omgekleed en hadden wij geen zin meer in het avondeten want wij zaten nog vol van de uitgebreide lunch. Hebben nog wat zitten kletsen met de eigenaren en wat gasten en om 8.45 uur zijn wij naar de luchthaven gebracht. Jacky had twee grote houten giraffen gekocht en die wilden wij meenemen in het vliegtuig en het was nog maar afwachten of dat mocht. Gelukkig stond er bij het inchecken van de bagage een grondstewardes van de KLM en die heeft ons geholpen zodat wij ze mee konden nemen.

De reis naar huis verliep heel vlot, vliegtuig vertrok op tijd, waren op tijd aan en ook de aansluiting met de trein in Amsterdam naar Oldenzaal was vlekkeloos. Om 15.30 uur waren wij moe maar voldaan weer thuis.

1. Æbel:
    Leuk verslag, dank jullie
  2. Emmy en Eric Groeneveld:
    2 november 2022
    Welkom thuis, op zo'n reis kun je nog jaren teren.
    Groetjes
    Emmy en Eric Groeneveld
  3. Ineke Buskermolen:
    2 november 2022
    Oost west, thuis best😉 prachtig eind verhaal Willem! En dito foto's!
    Kunnen jullie nog lang van na genieten!
    Groetjes Kees en Ineke
  4. Willem:
    2 november 2022
    Ineke dat gaan wij ook zeker doen!!!!
  5. Ine:
    2 november 2022
    Wat leuk zo'n privé gids !!
    Wederom prachtige foto's en fijn dat jullie de reis samen goed en mooi hebben afgesloten. Welkom weer in Oldenzaal.
  6. Willem:
    2 november 2022
    Inderdaad en ook nog een uit het Boeskoolstedtke.
  7. Mechelien Vrieseling:
    2 november 2022
    Als jullie weer in Jávea zijn willen we ook graag naar jullie verhalen luisteren 😊
  8. Toon en Erna:
    10 november 2022
    Wat een mooie laatste reisdag. Wat getroffen met zo'n gids. Top!
    Nu nagenieten van de mooie foto's en herinneringen.
    Bedankt dat we deelgenoot mochten zijn van jullie reis naar Zuid Afrika. Erg leuk!
    Veel herkenning, waardoor er herinneringen naar boven komen van de gemaakte reizen naar ZA. Fijn, dat jullie weer veilig thuis zijn. 😊
  9. Willem:
    10 november 2022
    Laatste dag was inderdaad nog een verassing.
    Fijn dat jullie hebben meegenoten.
    Tot spoedig ziens