26 februari. Het begin

28 februari 2020 - Schiphol Airport, Nederland

Eindelijk is het dan zover. Na maanden van voorbereiden vertrekken wij dan naar Zuid Afrika. Om 13.15 uur werden wij opgehaald door Gerard die had aangeboden om ons naar het station in Enschede te brengen. Daar aangekomen waren Wim en Rita al aanwezig. Wim had al een mooi plekje uitgezocht in de trein waar wij onze bagage kwijt konden en er ook nog zicht op hadden. Na een voorspoedige reis arriveerden wij om 16.22 uur op station Schiphol. Wij waren veel te vroeg en moesten nog een uur wachten voordat wij onze bagage konden afgeven. Die tijd maar opgevuld met het drinken van een kop koffie en het eten van wat broodjes. Het inleveren ging daarna heel snel en ook de controle duurde niet lang. Alleen Wim moest zijn hele rugzak laten controleren.

Aangekomen bij gate B17 vanwaar wij zouden vertrekken met Swissair werd al snel omgeroepen dat de reizigers naar Johannesburg zich moesten melden bij gate B27. Zo gezegd zo gedaan. Hier kregen wij te horen dat de vlucht naar Zurich een uur vertraging had en dat wij konden worden overgeboekt op een vlucht naar Frankfurt met Lufthansa om vandaar door te vliegen naar ZA. Het had zelfs het voordeel dat wij een uur eerder aan zouden zijn. Dat dus maar gedaan en aangezien beide vluchten niet vol zaten hadden wij heerlijk de ruimte.