21 maart. Van Colchester naar Gonubie

21 maart 2020 - Cintsa, Zuid-Afrika

Vanmorgen al om 8.15 uur aan het ontbijt want wij wilden niet zo heel laat vertrekken om op een redelijk tijd in Gonubie aan te komen. De beheerder van onze B&B was een jongen uit Zimbabwe en met hem hebben we nog een hele tijd gesproken. Hij was een intelligente jongeman die zijn land had verlaten om in ZA te gaan werken. De banen in Zimbabwe zijn nog dunner gezaaid dan hier in ZA en dat is zeker van toepassing op de Afrikaanse bevolking. Deze jongen, Aron, keerde slechts 2 weken per jaar naar huis. Hij was getrouwd en zijn vrouw voerde samen met hem het beheer over de B&B. Samen hadden ze twee kinderen van 9 jaar en van 4 maanden maar die verbleven bij hun grootouders in Zimbabwe en zagen ze dus maar 2 weken per jaar. Onvoorstelbaar. Als hij vrienden wilde bezoeken in Port Elizabeth moest hij eerst bellen of het wel veilig was want deze arbeidsmigranten zijn niet erg geliefd hier. Ook vertelde hij nog dat er een enorm verschil was in beloning tussen mensen uit ZA en de arbeidsmigranten. Een vrachtwagenchauffeur uit ZA verdient per jaar 18000 ZAR en een uit Zimbabwe 6000 ZAR. Je kunt dus wel nagaan waar de werkgevers voor kiezen. Er is in dit land nog altijd een enorm verschil in rijkdom en bezit. Bijna overal waar je komt zijn de blanken de eigenaar en wordt het werk gedaan door de zwarte bevolking.

In Zimbabwe is er eigenlijk na de dood van Mugabe niets veranderd. Aron omschreef dat als volgt: “ De chauffeur van de bus is weg maar de bus rijdt gewoon door.” Oftewel de baas is weg maar de bestuurders blijven gewoon zitten dus.................Nothing has changed.