19 maart. Van Carlton Heights naar Colchester (Addo Elephant Park)

19 maart 2020 - Colchester, Zuid-Afrika

Vanochtend om 10.15 uur vertrokken op weg naar Addo. Eerst richting Graaff Reinett door een enigszins surrealistisch landschap bestaande uit woestijnachtig gebied en restgebergtes. Ik houd er wel van. In Graaff Reinett wilden we een kopje koffie drinken en hebben we de auto even “bewaakt” geparkeerd d.w.z. dat een Afrikaanse jongen op je auto past en als je dan terugkomst geef je hem 10 ZAR (6 cent). Een tijdje rondgelopen maar geen leuke gelegenheid gevonden om koffie te drinken. Wel zagen we een bord dat de weg wees naar de Valley of Desolation. Na enig overleg besloten om daar maar eens te gaan kijken want het klonk nogal onheilspellend. Na een paar kilometer bereikten wij de toegangspoort tot het park en na het betalen van de entree op weg naar de Valley. De weg er naar toe was redelijk smal en liep soms flink steil omhoog maar het was de moeite waard want boven had je een prachtig uitzicht over de vallei  en de omringende bergen. Hier ook nog twee Nederlandse stellen getroffen die met hetzelfde probleem zaten als wij, namelijk hoe bereik ik mijn vliegtuigmaatschappij. Dat lukte hen ook niet en ze hadden ook zoiets van “We zien wel.” Het is wel prettig als je merkt dat wij niet de enige zijn die met dit probleem zitten het geeft heel eerlijk gezegd een beetje een gevoel van opluchting.

Na weer te zijn teruggekeerd in Graaff Reinett de route weer opgepakt richting Addo. Het landschap werd steeds kaler en woestijnachtiger. We kwamen soms kilometers lang geen auto tegen en van bewoning was al helemaal nauwelijks sprake. Toch lukte het ons nog om midden in deze woestenij een plekje te vinden om koffie te drinken. Het was een klein winkeltje annex restaurant dat werd beheerd door een blanke dame. Zij vertelde ons uitvoerig over de omgeving maar vooral over de kruiden die ze kweekte. Hier hebben we koffie gedronken en wat gegeten en wel originele Afrikaander gerechten die ze zelf had gemaakt. Het smaakte heerlijk.

Vanaf hier moesten wij nog ruim twee uur rijden naar ons overnachtingsadres over nog steeds soms kilometerslange kaarsrechte wegen. In de buurt van Port Elizabeth kregen we nog te maken met een roadblock van ontevreden townshipbewoners. Ze hadden grote stenen op de weg gelegd en autobanden aangestoken. Gelukkig was de politie al bezig het op te ruimen zodat wij er met enige moeite langs konden. Als je ziet hoe deze mensen moeten dan begrijp je trouwens hun woede wel maar als je er middenin komt geeft het toch wel een beetje angstig gevoel.

Om 17.15 uur waren wij op onze plaats van bestemming. Het is een mooi onderkomen met uitzicht op de Sunday River en vlak bij hoge zandduinen waar men met snowboards vanaf gaat. De toegang tot het Addo Elephant Park is hier 5 minuten van vandaan en dat gaan wij morgen bezoeken.

1. Toon en Erna:
    19 maart 2020
    Veel plezier morgen in het Addo. Het is een geweldige ervaring, zoveel olifanten te spotten. 👍
  2. Ine:
    19 maart 2020
    Prachtige foto's
    Succes met het regelen van de terugvlucht, maar ik lees dat jullie ook wel genieten van het reizen.....
  3. Angelica:
    20 maart 2020
    Wederom mooie foto's. Zit met smart te wachten op de mooie foto's uit Addo van de olifanten :-)
    Hopelijk krijgen jullie nog wel contact met jullie luchtvaartmaatschappij om zsm terug te keren. Alhoewel ik weinig mensen zie op de foto dus het besmettingsgevaar blijft wel enigszins beperkt.

Goede reis nog verder en wel 1,5 meter afstand houden van de olifanten ;-)